مطالعه ی ریتون های هخامنشی با توجه به مناسک نوشیدنی های آیینی

پایان نامه
چکیده

از راه های مطالعه ی اشیاء هنری در نظر گرفتن آن ها به عنوان پدیده های فرهنگی است . با چنین رویکردی دیگر تنها تحلیل انتزاعی و شکلی از ساخته ی هنری مورد نظر نخواهد بود بلکه معنای حاصل از آن در رابطه با دیگر پدیده ها مهم تلقی می شود و اثر هنری دربافت فرهنگی خود مورد مطالعه قرار می گیرد . زمانی که اثر هنری در مطالعات تاریخ هنر به شکل سندی تاریخی از یک فرهنگ در نظر گرفته می شود منظور آیکونولوژی است . در این نوع مطالعه ، دانش برگرفته از دیگر حوزه های پژوهش از جمله تاریخ اجتماعی ، دین ، فلسفه و سیاست به کار گرفته می شود (واکر و چاپلین 1383) چراکه دستیابی به محتوای معنایی اثر مورد نظر است و برای رسیدن به چنین هدفی در زمینه ی مطالعات تاریخ هنر رویکرد نمادشناختی می تواند یکی از رویکردهای مورد استفاده باشد که پژوهش پیش رو از آن بهره برده است . از آنجایی که در تحقیق حاضر ریتون های هخامنشی با توجه به مناسک نوشیدنی های آیینی مورد مطالعه قرار گرفته اند ، نوشیدنی یا نوشیدنی های آیینیِ موجود در جهان هخامنشی و مناسک مرتبط با آن مهم تلقی می شوند . هخامنشیان که از جمله اقوام آریایی بودند در گذشته های دور با اقوام پیش هندوایرانی و در زمانی بسیار دورتر با هندواروپاییان پیوندهای فرهنگی داشتند . به همین جهت در "مطالعه ی ریتون های هخامنشی با توجه به مناسک نوشیدنی های آیینی" ناگزیر باید نگاهی کوتاه بر فرهنگ هندواروپایی داشت و باورهای موجود میان این اقوام را در مورد نوشیدنی آیینی و ظرف حاوی آن مورد مطالعه قرار داد . این امر تفحص در اسطوره های هندواروپایی را الزام آور می سازد چرا که در نظام اعتقادی و باورهای کهن اقوام هندواروپایی نوشیدنی جاودانگی و ظرف حاوی آن بیشترین و با اهمیت ترین اسطوره ها را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که طبق نظریه ی اسطوره – آیین گرایی ، اسطوره و آیین با هم عمل می کنند و نمی توان این دو را از هم جدا کرد . اسطوره ها و آیین های خاصِ مرتبط با آشامیدنی های آیینی را در نظام اعتقادی هندواروپاییان می توان نمادهایی در نظر گرفت که نه فقط با هم بلکه با نمادهایی دیگر در ارتباط هستند و از خلال این رابطه تولید معنا می کنند و نظامی نمادین را به وجود می آورند که نهایتاً بر ساختار جوامع این اقوام از جمله جامعه ی هخامنشی قابل تعمیم است . برای رسیدن به چنین تحلیلی در این مطالعه ، ریتون یا ساغر هخامنشی نیز نمادی در نظر گرفته شده که وسیله ای برای دستیابی به معنا است . معنایی که در پیوند میان این نماد با دیگر نمادها یعنی مناسک نوشیدنی جاودانگی یا هوم تولید می شود . ریتون ها از جمله جام هایی هستند که قسمت قدامی آن ها به شکل یک جانور است . این جام ها در دوره ی هخامنشی کاربرد داشتند و در سرتاسر قلمرو پهناور هخامنشی ساخته می شدند . در این پژوهش از ریتون های هخامنشی با عنوان ساغرهای کله حیوانی و ساغرهای شاخی یاد شده است که البته در برخی از ساغرهای گروه دوم قسمت شاخی مبدل به مخروط یا استوانه ای شده که با زاویه ی نزدیک به نود درجه به بخش تنه یا سر جانور متصل شده است . ساخت و استفاده از این نوع ظروف پیش از حکومت پارسیان چه در ایران آن روزگار و چه در میان همسایگان ایران سابقه داشته است . پس از هخامنشیان سنت ساخت ریتون ها متوقف نمی شود به طوری که سبک ساغرهای شاخی هخامنشی در ساخت ساغرهای شاخیِ زمان اشکانی بسیار تأثیر می گذارد به گونه ای که شاید بتوان دوره ی اشکانی را اوج ساخت چنین ساغرهایی دانست. اگرچه تولید ریتون ها تنها تا پایان دوره ی ساسانی ادامه پیدا می کند و در دوره ی اسلامی نشانی از ساخت این آثار در دست نیست اما چنین به نظر می رسد که آیین های مرتبط با هوم ، بدون در نظر گرفتن محتوی جام و با تغییرات مقتضی زمان ، در دوره ی اسلامی همچنان به حیات خود ادامه داده اند . 1-2- بیان مسأله (تعریف موضوع پژوهش) از مهم ترین مراحل بررسی یک ساخته ی هنری جستجو جهت دریافت معنی یا معناهای نهفته در اثر است که به شناخت مشخصه های فرهنگی ، ملی و مذهبیِ شکل گرفته در دوره های تاریخی و فرهنگی می پردازد . با چنین نگاهی در واقع پژوهشی در مبانی بنیادین باورهای یک ملت ، دین یا فلسفه ی یک مردم انجام می گیرد که داشتن رویکرد نمادشناختی جهت دستیابی به این مهم مدد رسان است . بر این اساس ریتون های هخامنشی نمادهایی هستند که بدون در نظر گرفتن بافت فرهنگی ، اجتماعی-سیاسی و آیینی در دوران هخامنشی قابل تفسیر نیستند . چراکه این نمادها تنها در رابطه با دیگر نمادها یا نظام های نمادین دارای معنا می شوند . از این رو مطالعه ی ریتون های هخامنشی که در شکل ، جنس و اندازه های گوناگون باقی مانده اند ، با مطالعه ی تاریخ ، باورها و مهمتر از همه آیین های مرتبط با هوم در پیوند قرار می-گیرد . 1-3- اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش رویکرد نمادشناختی در مطالعات هنری ایران چندان مرسوم نیست . این پژوهش جهت گشودن بابی نو در نگرش بر آثار هنری و نزدیک تر ساختن حوزه های آیینی – دینی با آثار حائز اهمیت است . در واقع این نوع مطالعه سبب می شود بخشی از جنبه ی مادی فرهنگ یعنی ساخته ی هنری با بخش ایدئولوژیک آن که همانا باورها ، عقاید و دین است در پیوند قرار گیرد . بنابراین امید است پژوهش حاضر به عنوان الگویی جدی در بررسی آثار هنری ایران و بالتبع تاریخ هنر به کار گرفته شود . 1-4- اهداف پژوهش هدف اصلی از این پژوهش مطالعه ی ریتون های هخامنشی در بافت فرهنگی آن روزگار در پیوند با آیین های هوم بوده است . در کنار این اصل به چگونگی بقای برخی از این آیین ها در دوره ی اسلامی نیز اشاره می شود . 1-5- چارچوب نظری پژوهش این پژوهش مطالعه ای بنیادین است که از رویکرد نمادشناختی بهره می برد . آنچه در این نگاه مهم تلقی می شود رسیدن به یک تحلیل ساختاری است . اینکه شبکه های معنایی چگونه از خلال نمادها شکل می گیرند و چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند . رویکرد نمادشناختی از آراء فرهنگ گرایانی چون کلیفورد گیرتز و ویکتور ترنر بسیار بهره می برد . در این نگاه هر چیزی می تواند نماد در نظر گرفته شود برای مثال یک شیء یا یک آیین . در واقع نمادها وسیله ای برای دستیابی به معنا تلقی می شوند . 1-6- روش پژوهش این تحقیق از روش اسطوره شناسی تطبیقی نو مبتنی بر آراء ژرژ دومزیل بهره برده است . دومزیل در نظام اعتقادی هندواروپاییان اعم از شاخه ی غربی یا شرقی ، ساختاری را یافت که نه تنها در اسطوره های آنان قابل ملاحظه بود بلکه در ساختار اجتماعی این جوامع نیز مشاهده می شد . از نظر او این ساختار یا کارکرد سه گانه همان سه گانگی نهادهای اجتماعی « شهریاری» ، «جنگاوری» و «کشاورزی» است که با سه ایزد یا ایزدان سه گانه ی اصلی در نظام دینی اقوام هندواروپایی مطابقت دارد . 1-7- قلمرو مکانی پژوهش در این پژوهش آنچه به عنوان قلمرو مکانی اصلی به منظور مطالعه ریتون های هخامنشی در نظر گرفته شده ایران فرهنگی است . 1-8- قلمرو زمانی پژوهش قلمرو زمانی این مطالعه در مورد ریتون های هخامنشی قرن6 و 4 پیش از میلاد است اما با توجه به اینکه به پیشینه و استمرار سنت ساخت ریتون ها اشاره شده است ناگزیر به دوره های قبل و بعد از هخامنشی یعنی هزاره ی اول پیش از میلاد تا قرن 7 میلادی نیز اشاراتی شده است . همچنین از آنجایی که به فرهنگ هندواروپایی و ارتباط فرهنگی میان برخی اقوام اشاره شده است به ناچار از زمان های دورتر یعنی 5000 پیش از میلاد و نیز زمان های نزدیک تر در دوره ی اسلامی سخن به میان آمده است . 1-9- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه ---------------------------- 1-10- ابزارهای گردآوری داده ها به منظور گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای ، فیش برداری و منابع الکترونیکی استفاده شده است . 1-11- روش تجزیه و تحلیل داده ها این پژوهش در تجزیه و تحلیل داده ها رویکردی کیفی دارد . 1-12- محدودیت های پژوهش عدم دسترسی به برخی منابع از جمله محدودیت های پژوهش حاضر بوده است . 1-13- شرح واژه ها و اصطلاحات به کار رفته در پژوهش زمانی که اثر هنری در مطالعات تاریخ هنر به شکل سندی تاریخی از یک فرهنگ در نظر گرفته می شود منظور آیکونولوژی است . در این نوع مطالعه ، دانش برگرفته از دیگر حوزه های پژوهش از جمله تاریخ اجتماعی ، دین ، فلسفه و سیاست به کار گرفته می شود چراکه دستیابی به محتوای معنایی اثر مورد نظر است .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مطالعه ی تفاوت های نوشتاری در آثار نویسندگان معاصر ایرانی با توجه به متغیر جنسیت

در این تحقیق با تکیه بر روی کرد تحلیل گفتمان انتقادی (CDA ) به تجزیه و تحلیل ده رمان از نویسندگان زن و مرد ایرانی می پردازیم. در حوزه ی واژگان از جنبه ی به کارگیری واژگان غیرهسته ای و استعاره و در بخش نحو به مقایسه ی جمله های معلوم در مقابل مجهول، کوتاه در مقابل بلند و نقل قول مستقیم در مقابل غیرمستقیم، به مقایسه ای از جنبه ی جنسیت نویسندگان پرداخته می شود. در این مقایسه آمارها نشان داده اند که...

متن کامل

برهم کنش های فرهنگی زرنکه با ساتراپی های شرقی امپراتوری هخامنشی با استناد به صنعت سفالگری

شهر دهانه ی غلامان سیستان، یکی از محوّطه­های شناخته شده و کلیدی در بخش شرقی امپراتوری هخامنشی به شمار می­رود. نمایندگان ساتراپ زرنکه (سیستان) بر پلکان­های شرقی آپادانای تخت جمشید در حال آوردن هدایایی مانند گاو و سپرهای بلند نقش گردیده­اند. علاوه بر این، نمایندگان سایر ساتراپی­های شرقی مانند هندیان، آراخوزیه و گنداریان نیز در حال حمل هدایای خود به بارگاه شاهی هستند. هم اکنون شرقی­ترین ایالات این ...

متن کامل

آستانگی در مناسک حج (مقایسۀ تحلیلی مناسک حج با مفهوم آستانگی و ویژگی ‏های تئاتر گردشیافتی)

این پژوهش کوشیده است مناسک حج ابراهیمی را، با تمرکز بر مفهوم «آستانگی» نزد ویکتور ترنر و الگوی تئاتر اکسپدیشن یا گردشیافتی تحلیل کند. برای انجام این کار، نخست مفاهیم‏ کلیدی-آستانگی، تئاتر اکسپدیشن، مناسک حج- را تعریف کرده، سپس با تمرکز بر الگوی ترسیمی ترنر از ویژگی‏ های سه‏ گانۀ هر آیین –تجویزی ‏بودن، ریخت ‏مندی، باوری‏ بودن- اعمال و ساختار مناسک حج را-به عنوان یک آیین و از منظری نمایشی- مورد ب...

متن کامل

رابطه ی ویژگی های شخصیت و بهداشت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" در دانشجویان

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیت و بهداشت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" دانشجویان صورت گرفته است. روش کار: در یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی 357 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 86-87 به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسش نامه های ویژگی های شخصیتی آیزنک، سلامت عمومی گلدبرگ و مقیاس "توجه آگاهانه به حال" براون را تکمیل نمودند.داده ها توسطSPSS با آزمون های آماری ت...

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023